Wiedza na temat zachowań klientów oraz określenie ich oczekiwań odnośnie oferowanego asortymentu lub usług ma ogromne znaczenie dla rozwoju biznesu. W celu podniesienia wyników finansowych w sklepach odzieżowych przeprowadziliśmy badanie procesów sprzedaży dla właściciela jednej z czołowych marek tej branży. Badanie miało na celu uzyskanie odpowiedzi na kluczowe pytania występujące w trakcie procesu decyzyjnego.
Trwające kilka dni badanie dla swojej zasadności zostało przeprowadzone jednocześnie w kilku miejscach w Polsce w trakcie godzin otwarcia poszczególnych sklepów. Zachowania i zwyczaje konsumentów są na tyle podobne dla badanych punktów, że dla tego badania zostały przyjęte jako stałe.
Formularze obserwacji pozwoliły na przeprowadzenie kompleksowego badania, ukazując korelacje pomiędzy wieloma czynnikami procesów sprzedaży. Dzięki temu oprócz czynników przekazanych nam w założeniach, możliwe stało się również określenie wielu elementów pobocznych związanych np. z odrębnym zachowaniem grup osobowych.
Zebranie wszystkich danych o jednym kliencie na jednej ankiecie pozwoliło zbadać szereg powiązań pomiędzy wieloma czynnikami, co przy tak rozbudowanym badaniu dało przekonujące dane na temat procesu sprzedaży z podziałem na grupy wiekowe, klientów powracających, klientów korzystających z przymierzalni czy pomocy sprzedawcy.
Zbadane zostały również czynniki związane z kumulacją sprzedaży w różnych godzinach, natężeniem ruchu w sklepie oraz najpopularniejszymi grupami wiekowymi odwiedzającymi sklep w danej godzinie.
Szereg danych dostarczonych przez badanie pozwolił na stworzenie obszernego i bogatego w kluczowe informacje raportu, który ukazał obecny, rzetelny obraz sprzedaży w sklepach, ale także pozwoli zaplanować skutecznie działania zwiększające rentowność placówek sprzedażowych w przyszłości.